Basisschool de Kameleon rekent

Woensdag 3 april was de Grote Rekendag. Ook basisschool de Kameleon heeft hieraan meegedaan. Het thema dit jaar was ‘uit verhouding’. Op deze rekendag hebben de kinderen tal van situaties verkend waarin de verhoudingen niet klopten. Daarvan zijn er genoeg. Denk maar aan een vergrote lepel of verkleind huisje. Het verkennen van dergelijke situaties leidt tot verhoudingsgewijs redeneren, maar ook tot meetactiviteiten en het verkennen van de ruimte (meetkunde). Het onderliggende doel is kinderen onderzoekend te laten rekenen. Want zelf ontdekken levert inzicht op. En niet onbelangrijk: het maakt rekenen leuk! 

Zo gingen de groepen 1 en 2 naar het Oranjepark om daar in tweetallen te zoeken naar verschillende cijfers en rekensymbolen waar diverse bewegingen bij hoorden die ze moesten uitvoeren. In groep 3 en 4 ontdekten de leerlingen welke materialen het beste pasten in welke situatie. Een stoel moet bijvoorbeeld niet te groot zijn, maar een boekenkast niet te klein. Daarbij tekenden zij zichzelf ook op ware grote. In de midden- en bovenbouw werd er gerekend met de ‘Grote Reken Reus’ en ‘Kleine Reken Muis’. Diverse voorwerpen werden door de leerlingen vergroot of verkleind. Daarnaast hebben zij zichzelf op het schoolplein drie keer zo groot getekend en hebben een huisje gemaakt voor de muis. Op deze dag hebben de leerlingen kunnen ervaren dat rekenen meer is dan alleen sommetjes maken, dat rekenen in vele situaties terug komt en bovenal dat rekenen heel leuk is!

 

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten